Anna Tärnhuvud

Årets bild 2018 togs av Anna Tärnhuvud och hon blev därmed historisk som första kvinna att vinna priset. Hon var på plats på Drottninggatan alldeles efter det fruktansvärda terrordådet i Stockholm april 2017. Hon gick längs gatan när hon mötte två kvinnor och en man. Bilden skildrar mannen som stöttar de två chockade kvinnor. Juryn motiverar priset med att hon fångar nationens reaktion i tre ögonpar. Hur nära terrorn kommer men samtidigt hur svenskarna slöt upp och enade sig mot terrorismen. I en bild fångade hon både de drabbade och de som slöt upp.

Den långa vägen till fotograf

Anna Tärnhuvud är född 1986 och är verksam i Stockholm. Hon utbildade sig till socionom i Göteborg men insåg att hon ville arbeta med människor, men på ett annat sätt. Hon bytte inriktning och gick journalistutbildningen på Poppius. Efter den blev det fotojournalistik på Nordens fotoskola där hon tog sin examen 2014. I sitt arbete som fotograf, journalist och dokumentärfilmare har hon fått användning av sin mångsidiga utbildning. Hon tar mycket porträttbilder och fångar både utsattheten och styrkan hos sina motiv. Hennes bilder berättar en historia som levandegör den som porträtterats.

KW-Gullers stipendiat 2016

2016 fick Anna Tärnhuvud KW-Gullers stipendiet. Detta delas sedan 1991 ut av Nordiska Museet. I juryns motivering nämns hennes förmåga att behandla svåra och aktuella ämnen i dagens samhälle. Hon har bland annat följt Felicia som var med om en trafikolycka som sjuttonåring och förlorade båda sina ben. Felicia får rådet att ta det lugnt minst ett år, men väljer istället att fortsätta skolan och ta studenten med sina kompisar. Anna följde henne under en tid och fångar vardagslivet för en svensk tonåring – en helt vanlig tonåring, som saknar ben.

Porträttfotografen

Anna Tärnhuvud tar mycket porträttbilder och inom många olika områden. Hon har inte bara varit runt i världen och fångat människors utsatthet och styrka. Till hennes digra portfölj följer även många bilder från sportens värld. Bilder som fångar uppladdningen inför en viktig match eller utmaning, glädjen när det går bra men även sorgen när framgången uteblir. Många bilder fångar rörelse och action, det är sällan motivet står bara rakt upp och ned. Ögonblicksbilderna är många och man kan ana att bakom dessa bilder finns det många fler. Men det räcker med en perfekt bild.

De utsatta

Anna Tärnhuvuds förmåga att fånga ögonblick och händelser och sammanfatta ett liv eller skeende i en bildserie har gett henne många priser. Förutom att följa tonåringen Felicia och många sporthändelser, har hon även skildrat barn och kvinnor i Nicaragua – ett av de få länder i världen som inte tillåter abort. Hon har filmat Cyla Trus som överlevde förintelsen och Admir vars far blev ett av offren för folkmordet i Bosnien. På hemmaplan har hon följt dramatiken när främlingsfientliga partier har drabbat samman med sina motståndare. Ögonblick som fastnar på näthinnan och som hon förmedlar med sina bilder.

Dokumentärfilmaren

Anna Tärnhuvud har även gjort ett antal dokumentärer som bland annat skildrar tre kvinnor som har utsatts för en gruppvåldtäkt och hur det har påverkat deras liv. Hon har gjort en dokumentär om Malin som blir påkörd av en smitare och blir svårt skadad. Hur hon tappar förmågan att minnas vad som precis har hänt och vem hon har träffat och hennes väg tillbaka. Malins skateboard räddade troligen livet på henne då hon hade den på ryggen vid olyckan. Filmen skildrar Malins kamp tillbaka till livet och tillbaka upp på skateboarden.

Theme: Overlay by Kaira Extra Text
Cape Town, South Africa